WB Coatings na największym teleskopie świata

Utworzono 23 lutego, 2024

Ekstremalnie Wielki Teleskop (w skrócie ELT) Europejskiego Obserwatorium Południowego ESO jest uważany za przełomowy dla eksploracji kosmosu. Gigantyczny teleskop jest obecnie montowany w Chile, gdzie ma zostać uruchomiony za około pięć lat. Będzie to wówczas największy na świecie teleskop dla światła widzialnego i podczerwonego.

Do pokrycia konstrukcji stalowej wybrało farby WB Coatings (marki należącej do Grupy Mipa od 1 stycznia 2023 r.). Największym wyzwaniem przy wyborze odpowiedniej farby było stworzenie możliwie najgłębszej czarnej, matowej powierzchni, aby zminimalizować rozproszone światło i zapobiec zakłóceniom podczas pracy. Dzięki solidnemu podkładowi epoksydowemu, nawierzchniowej powłoce poliuretanowej i dopasowanemu lakierowi bezbarwnemu firmy WB Coatings możliwe było spełnienie szerokich wymagań. Po wykonaniu konstrukcji przez międzynarodowe konsorcjum, powłoki WB Coatings zostały dostarczone do dwóch uczestniczących w projekcie

firm w Hiszpanii i we Włoszech. Poszczególne elementy stalowe zostały

powleczone przed dostarczeniem ich  do Chile w celu montażu.

Podczas planowania konstrukcji stalowej skupiono się na utrzymaniu stabilności teleskopu w każdych warunkach, w tym przy silnym wietrze lub trzęsieniu ziemi. Konstrukcja musi być absolutnie stabilna, aby utrzymać komponenty i sprzęt precyzyjnie wyrównane. Jednocześnie jednak musi być wystarczająco lekka

, aby gigantyczny ELT nie zawalił się pod własnym ciężarem.

ELT będzie miał przełomową konstrukcję optyczną z pięcioma zwierciadłami, w tym ogromnym 39-metrowym zwierciadłem głównym składającym się z 798 sześciokątnych segmentów. Kolejne zwierciadło będzie adaptacyjnie dostosowywać i korygować zniekształcenia spowodowane turbulencjami powietrza, zmieniając swój kształt około tysiąca razy na sekundę. Teleskop znajduje się na Cerro Armazones, wysokiej na 3046 metrów górze na chilijskiej pustyni Atacama. Inżynierowie i rzemieślnicy pracują tam obecnie nad montażem konstrukcji kopuły teleskopu. W międzyczasie stalowa kopuła przybrała już okrągły kształt typowy dla kopuł teleskopów. Sześć źródeł laserowych, kolejny kluczowy element systemu optycznego ELT, również zostało wyprodukowanych i dostarczonych do ESO w celu przetestowania. Według ESO, wszystkie inne systemy i komponenty wymagane do ukończenia ELT również są obecnie w fazie rozwoju lub produkcji.

Budowa ELT rozpoczęła się dziewięć lat temu od ceremonii wmurowania kamienia węgielnego w Chile. Oczekuje się, że pozostałe 50% projektu zostanie ukończone znacznie szybciej niż budowa pierwszej połowy ELT. Pierwsze obrazy świetlne spodziewane są w 2027 roku.

Powłoki marki WB Coatings są dystrybuowane przez specjalistę w dziedzinie ochrony antykorozyjnej, firmę FEYCOLOR, której wyłącznym przedstawicielem w Polsce jest MIPA Polska Sp. z o. o.

Powrót do aktualności




Najnowsze artykuły

Lakier strukturalny do plastiku a nowoczesne trendy w projektowaniu

Lakier strukturalny do plastiku zyskuje na znaczeniu w nowoczesnym projektowaniu, łącząc estetykę z funkcjonalnością. Dzięki niemu produkty nie tylko zyskują atrakcyjny wygląd, ale także trwałość i odporność na uszkodzenia. Wprowadzenie tego rodzaju powłoki pozwala twórcom na tworzenie innowacyjnych rozwiązań, które spełniają oczekiwania użytkowników. W artykule omówimy kluczowe aspekty lakieru strukturalnego do plastiku, jego wpływ na wygląd oraz trwałość produktów, a także to, dlaczego stał się niezbędnym elementem w procesie projektowania. Zachęcamy do dalszej lektury!

Jak podkład na rdzę może zmniejszyć koszty konserwacji pojazdów?

Podkłady na rdzę odgrywają kluczową rolę w konserwacji pojazdów, wpływając na trwałość, estetykę oraz koszty utrzymania. Odpowiednie preparaty chronią metalowe elementy przed korozją, co przekłada się na mniejsze wydatki związane z naprawami i wymianą części.

Dlaczego warto zainwestować w wysokiej jakości farby na rdzę?

Inwestycja w wysokiej jakości farby na rdzę przynosi wiele korzyści, zarówno estetycznych, jak i funkcjonalnych. Produkty te zapewniają długotrwałą ochronę przed korozją, co przekłada się na oszczędność czasu oraz pieniędzy związanych z konserwacją i naprawami.

end content